Transfagarasan este unul dintre cele mai spectaculoase trasee din tara si nu numai, reusind sa atraga din ce in ce mai multi turisti romani si straini. Drumul national strabate muntii Fagaras, legand Muntenia de Transilvania, avand o lungime de aproximativ 152 km ( drumul porneste din comuna Bascov, Arges si ajunge in apropierea localitatii Cartisoara, Sibiu).

Altitudinea la care ajunge traseul este de 2042 de metri, fiind al doilea cel mai inalt din Romania, dupa Transalpina din muntii Parang care ajunge la altitudinea de 2145 metri.

Traseul ajunge in apropierea tunelului de langa Lacul Balea, este asfaltat si strabate 830 de podete si 27 de viaducte. Odata ce-l veti parcurge veti avea posibilitatea sa descoperiti mai multe obiective turistice si sa admirati privelistea superba. Principalele atractii ce strabat traseul sunt : Manastirea Curtea de Arges, Cetatea Poenari, Barajul Vidraru, Valea lui Stan , lacul glaciar Balea, Cascada Capra si Hotelul de Gheata de la Balea Lac.

Transfagarasanul a fost construit la initiativa lui Nicolae Ceausescu, in perioada 1970 – 19740. In planurile initiale era si constructia unui tunel de aproximativ 7 km ce ar fi evitat zona de gol alpin. Acesta ar fi pornit din zona cabanei Balea-Cascada,  ar fi trecut pe sub Caldarea glaciara Balea si creasta Fagarasului, iesind in zona Piscului Negru, fapt ce ar fi permis ca drumul sa fie deschis tot timpul anului. Insa constructia acestui tunel ar fi presupus costuri mari, iar procesul ar fi fost unul destul de complex, ceea ce a condus la abandonul planului.

Constructia drumului a inceput in anul 1969, la care au participat militari ca forta de munca dar si civili, carora li se ofereau salarii destul de mari pentru vremurile respective. Conform planului, lucrarile trebuiau finalizate in 1973, insa din cauza conditiilor meteo nefavorabile a aparut o amanare de 1 an.  Procesul de constructive a fost unul complex si dificil, de aceea se discuta si despre jertfe omenesti din partea militarilor dar si a civililor. Conform datelor oficiale, peste 40 oameni si-au dat viata in constructia Transfagarasanului. In memoria acestora, s-au construit doua monumente Poarta Genistilor ( cota 1200 ) si Poarta Intalniri ( cota 1600).

Inaugurarea a avut loc in septembrie 1974, la care a participat si Nicolae Ceausescu. De altfel, traseul ar fi trebuit sa ii poarte numele insa acesta a refuzat.

Constructia Transfagarasanului in cifre :

  • 3573 de tone de ciment
  • 3 milioane de tone de roca dislocate
  • 89 de tone otel beton
  • 20 de tone de dinamita
  • 24000 de ancore
  • 129 de tone de plase sudate
  • 4100 de metri linear de teava
  • 50 de tone de confectii metalice
  • 6900 metri cubi de nisip
  • 6000 de metri cubi de pietris
  • 3000 de tone cribluri
  • 740 de lampi de iluminat

Transfagarasan a fost declarat cel mai frumos drum din lume de mai multe publicatii international ( inclusiv in emisiunea britanica Top Gear,unde a fost apreciat si laudat). Serpentinele sale naucitoare ofera peisaje pitoresti dar si posibilitatea de a descoperi noi si importante atractii turistice din tara noastre.


Traseul traverseaza si cel mai lung tunel rutier, Tunelul Balea care are o lungime de 887 de metri.

Din pacate, nu este permis accesul pe acest traseu pe toata durata anului, acesta fiind destul de periculos din cauza serpentinelor si altitudinii.  Iarna se permite accesul pana la complexul Piscul Negru, iar vara este interzisa circulatia in intervalul 22.00-06.00. Limita maxima de viteza este de 40 km/h, fiind peste 800 de curbe , adica la o distanta mai mica de 0.11 km exista cate una, drumul devenind destul de periculos la o viteza mai mare.